Leestijd: 2 minuten
Hoe vind je je ideale klant?
Specialiseren betekent keuzes maken. De kans dat je hierdoor klanten laat lopen is groot. Maar zijn dat wel jóuw klanten? In een zoektocht naar jouw ideale klant kom je erachter: less is more.
In dit blog:
Kwaliteit versus kwantiteit
Iedereen willen helpen is een mooie eigenschap. Maar uiteindelijk help je iedereen maar een klein beetje. Terwijl je veel meer winst behaalt uit het helpen van een select groepje mensen. Dat geeft niet alleen een goed gevoel, het zorgt voor betere mond-tot-mondreclame en daarmee meer omzet. Een beetje geduld is wenselijk. Mensen die nog nooit van je gehoord hebben, willen je eerst leren kennen. Dat kan met een duidelijk aanbod en authenticiteit: durf keuzes te maken, laat zien wie je bent!
Wat is jóuw specialiteit?
Wat jouw specialiteit is, kan uiteenlopend zijn. Soms is dit letterlijk je aanbod. Misschien doe of maak je iets dat bijna niemand anders doet. In dat geval is het makkelijk. Zet jezelf hiermee goed op de kaart en de rest volgt vanzelf.
Helaas is dit vaak niet het geval. Dat wat jij doet, doen velen met jou. Zie dan maar eens boven het maaiveld uit te steken zonder het gevoel te hebben iedereen te moeten overschreeuwen.
Hoe vind je jouw specialiteit?
Hoe vind je nu jouw specialiteit? Voor mij was dat (en is dat soms nog steeds) een zoektocht. Om erachter te komen waar ik diep vanbinnen blij van word, schrijf ik de woorden op die dit gevoel in me losmaken. Inmiddels ben ik erachter dat mijn specialiteit niet zo zeer mijn aanbod is maar de communicatie met mijn klant. Als iemand eenmaal klant bij me is, voelt dat eigen en vertrouwd en vind ik het belangrijk dit gevoel te versterken.
Laatst vroeg iemand me: ‘Ik heb mogelijk een opdracht voor je maar ik weet niet of de branche je aanspreekt?’ Mijn antwoord hierop was dat de branche niet zoveel uitmaakt. Het gaat me meer om de persoon erachter: Een gedreven ondernemer die ontzettend gelukkig wordt van wat hij of zij doet als zelfstandig ondernemer. Iemand die bescheiden is en niet altijd in de gaten heeft hoe goed hij in zijn vak is.
Blijf jezelf trouw
Mezelf trouw blijven is de grootste les die ik geleerd heb in mijn zoektocht naar authenticiteit. Alles nadoen wat andere ondernemers doen, heeft me niet verder geholpen. Voordat je alle tools inzet die er aangereikt worden, is het zinvol om je af te vragen of het bij je past. Ondernemen is vak apart. Een vak dat op vele manieren kan worden uitgeoefend. Kies de manier die goed voor jou voelt. Hiermee komen de juiste klanten op je pad; klanten die hier perfect op aansluiten.