Leestijd: 2 minuten
Welke website past bij jou?
Gratis e-book, inschrijven ‘nieuwbrief’, Google Ads, onlinetraining, goed vindbaar in Google; soms heb je het gevoel dat je overal aan moet voldoen als ondernemer om een geweldige website te hebben. Maar wat past nou eigenlijk echt bij jou?
Voor elke ondernemer een unieke website
Ik had het er pas met een klant over. Ze wilde graag Google Search Console koppelen aan de website zodat deze sneller geïndexeerd werd door Google. De klant ging hier zelf mee aan de slag maar het wilde nog niet zo vlotten. Er ging als snel een week of twee overheen toen ze mijn hulp inschakelde. Eigenlijk wilde ze deze functie alleen gebruiken om Google te manipuleren zodat de website sneller gevonden werd. Maar omdat er al een aantal weken verstreken waren, maakte het niet meer zoveel uit voor de vindbaarheid. Toen ik dit uitlegde, besefte de klant dat haar interesse totaal niet ligt bij bezoekersaantallen en dergelijke. Ze wil vooral haar werk met zorg en passie uitoefenen. Tijd die ze stopte in zaken die haar niet interesseerde, was kostbaar en besteed ze nu liever aan haar klanten.
Niks doen met marketing op je website?
Nu wil ik hier niet mee zeggen dat je niks moet doen met het inzetten van marketingtools op je website. Het is namelijk niet zo dat, zodra je website in de lucht is, je achterover kunt leunen en rustig kunt afwachten tot de eerste klanten zich aandienen. Je zult zelf in actie moeten komen als ondernemer om een klantenkring op te bouwen. Hoe je dat doet, is aan jou. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Misschien werkt het voor jou om fysiek actief te netwerken, te adverteren, dit gedeelte uit te besteden, mond-tot-mondreclame te benutten of een combinatie van alles.
Rationeel werken, werkt niet voor mij
Zelf ben ik ook een tijd gretig aan de slag gegaan met vasthouden aan de tips en trick die klanten opleveren. Het gekke was, ik deed het wel maar voelde er heel weinig bij. Het was allemaal erg rationeel terwijl ik zo totaal niet ben. Ik wil er een goed gevoel bij hebben en dat ontbrak. Daar ben ik dus een beetje van teruggekomen.
Het past niet bij me om overal op te duiken, online dagelijks zichtbaar te zijn of slimme trucjes toe te passen zodat bezoekers klanten worden. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik er negatief tegenover sta. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het voor mij niet werkt. Ik geloof dat ik geen echte ondernemer ben wat dat aangaat en dat heeft consequenties. In mijn geval betekent dit misschien minder klanten dan ik aankan, minder omzet dan mogelijk. Daar tegenover staat dat ik veel tijd besteed aan de klanten die ik heb, dat ik met passie en plezier elke opdracht uitvoer en op deze manier mijn voldoening uit mijn werk haal. Dat geeft me rust, dat voelt goed.
Wat past er bij jou als ondernemer?
Dat wat voor mij niet werkt, kan voor jou totaal anders zijn. Ik vind het namelijk ontzettend leuk als mijn klanten zichtbaar willen zijn met hun website, kun klantenkring willen laten groeien, actief zijn op social media. Ik volg ze graag en geef ze met alle liefde tips over het beter vindbaar worden als onderneming. De kennis heb ik namelijk gewoon in huis. Dit deel ik graag met je. Ik kan je verder helpen met zoekwoorden voor je website, het koppelen van je e-book of gratis weggever aan je mailinglijst, het inrichten van Google Mijn Bedrijf voor de lokale vindbaarheid of het schrijven van SEO-teksten.
Heb je voldoende aan een mooie website zodat toekomstige klanten gewenste informatie kunnen vinden op jouw website? Ook dan help ik je met alle liefde en plezier!