Leestijd: 2 minuten
5 tips voor pakkende website teksten
Weet jouw favoriete klant te raken met de juiste woorden in je website teksten.
Website teksten schrijven
1. Eerst voelen, dan schrijven
Praten vanuit je vakgebied kun je honderduit. Daar ligt je hart. Maar zodra je dit op je website vertaalt naar je bezoeker, bemoeit je hoofd zich ermee. En dat is precies wat je wilt vermijden. Vertel met passie! Dat hoofd komt later wel, wanneer we de puntjes op de i zetten. Eerst maar eens je verhaal overbrengen.
Ik merk het vaak in een eerste gesprek met een klant. De klant vertelt me zijn of haar verhaal; ongedwongen, zonder écht na te denken. Recht uit het hart. Dat is precies wat je nodig hebt: jouw pure verhaal.
Vraag jezelf dus eerst af waarom je doet wat je doet. Wat maakt je blij? Waar loop je warm van?
Heb je het gevoel te pakken? Schrijf dan alles wat er in je opkomt, van je af. Laat maar stromen, die woorden. Zinsopbouw, grammatica of vaktermen laat je nog even achterwege.
2. Kruip in het hoofd van je favoriete klant
Voor jou is praten over je werk heldere taal. Voor jouw bezoeker ligt dit net even anders. Niet dat hij je niet begrijpt, de taal is duidelijk. Het is meer dat het niks met hem doet. Wat je aanbiedt en hoe je dat doet, is voor jou als ondernemer belangrijk. De bezoeker op je website wil weten wat het hem oplevert. Hij wil begrepen worden. Jij bent degene die zijn probleem begrijpt én je hebt meteen de beste oplossing.
Daar is niks aan gelogen. Die oplossing heb je ook echt. Maar de bezoeker wil dit letterlijk lezen. Hoe je zijn probleem oplost, doet er niet zoveel toe, als het maar opgelost wordt.
3. Gebruik actieve spreektaal
Zorg voor korte, krachtige zinnen. Woorden die je zo min mogelijk gebruikt zijn: zouden, moeten, kunnen, worden. Even wennen misschien, maar zoveel fijner op te lezen wanneer je ze niet gebruikt. De tekst leest niet alleen makkelijker, de boodschap is op deze manier veel duidelijker.
Niet doen: Met actieve spreektaal kun je de aandacht van je bezoeker beter vasthouden.
Wel doen: Houd de aandacht van je bezoeker vast met actieve spreektaal.
4. Maak gebruik van storytelling
Hoe ben je gekomen waar je nu bent? Je bezoeker is hier benieuwd naar, maar alleen als hij zichzelf hierin herkent (uitzonderingen daargelaten). Wil je wat vertellen over je achtergrond, maak er dan een verhaal van. Een verhaal met emotie. De welbekende storytelling zet je hierbij in. Denk maar aan je favoriete film: Er is altijd een verhaallijn te herleiden. Je voelt je betrokken en laat je meeslepen met de hoofdpersoon. Je voelt herkenning. Laat je bezoeker zich in jou verplaatsen: wat heb je ervoor moeten doen of laten om te zijn waar je nu bent?
5. Blijf dicht bij jezelf
Vertel op je website zoals je tegen je buurman, vriendin of kennis praat. Praat alsof je al aan tafel zit met je potentiële klant. Kop koffie erbij, het ijs gebroken. De bezoeker wil jou leren kennen. Die echtheid mag er zijn, ook op je website. Jij bent tenslotte de persoon met wie hij of zij te maken krijgt. Blijf dus dicht bij jezelf.
Met het inzetten van deze 5 tips verklein je de afstand tussen jou en je bezoeker. Voelt je bezoeker alsnog niks bij jouw verhaal? Waarschijnlijk is het dan niet jouw ideale klant.
Heb je je teksten klaar en wil je hiermee ook gevonden worden in Google? Dan komt er een zoekwoordenonderzoek bij kijken. Door op een natuurlijke manier de juiste zoekwoorden te verweven in je tekst, stijgt jouw website in Google en wordt je ook nog eens beter vindbaar.
Kan ik je een handje helpen? Let's meet.