Leestijd: 5 minuten
Foto’s voor je website: Zo zet je ze in!
Bestaat je website uit tekst én afbeeldingen? Dan is het slim om op een aantal dingen te letten als het gaat om foto’s voor je website. Afbeeldingen hebben namelijk een grotere invloed op SEO dan je misschien denkt. Gebruik je ze op de juiste manier, dan is je website beter vindbaar. Daarnaast versterkt een goede foto jouw boodschap waardoor de kans op conversie verhoogt.
Stockfoto’s versus eigen foto’s
Het voordeel van stockfoto’s is dat er een overvloed is aan betaalde én gratis foto’s. Geen nood dus als je geen eigen beeldmateriaal hebt. Er is altijd een passende foto voorhanden. Het nadeel van stockfoto’s is dat ze niet van jou zijn. Vooral stockfoto’s met mensen erop zijn vaak te gekunsteld en overduidelijk in scène gezet. Dit schept eerder afstand dan dat het iets toevoegt aan jouw verhaal.
Eigen foto
Stockfoto
Een stockfoto’s als sfeerbeeld is wél ideaal als aanvulling op het design van je website. Ze geven je website net wat meer body.
Voorbeeld gebruik sfeerfoto
Website’s waar je gratis stockfoto’s kunt downloaden zijn onder andere pexels.com en unsplash.com
Gelukkig zijn we tegenwoordig in staat om zelf mooie foto’s maken met onze smartphone. Je camera is dus altijd binnen handbereik. Met een kleine nabewerking en een filter is je foto zo gemaakt. Ideaal als je een snelle, eigen foto nodig hebt voor bijvoorbeeld je blog.
Voor een mooie portretfoto adviseer ik een professionele fotograaf. Deze kan jou op de foto zetten zoals je werkelijk bent. Dit is belangrijk voor jouw toekomstige klant: What you see is what you get!
Dit geldt trouwens ook voor productfoto’s: De bezoeker wil het product kunnen aanraken, bekijken, voelen; probeer dit zoveel mogelijk te evenaren met duidelijke (detail)foto’s op je website.
De juiste bestandsnaam voor je foto
Heb je een aantal foto’s geselecteerd voor je website? Voorzie ze dan van een goede naam. Een bestandsnaam als IMG_05911.jpg zegt niks over de foto. Gebruik liever een naam die iets vertelt over de afbeelding. Het is hierbij niet nodig om allerlei zoektermen te verwerken. Houd het relevant en maak hem niet onnodig lang.
Foto’s optimaliseren voor website
De volgende stap: Zorg voor de juiste afmeting. Vraag jezelf hierbij af hoe je de foto wilt verwerken. Gebruik je de foto beeldvullend of komt deze naast een tekst te staan? Foto’s die niet groot in beeld komen, hebben geen grote afmeting nodig. Zware bestanden vertragen je website. Trage websites worden minder gewaardeerd door Google met als gevolg dat je zakt in de ranking.
Nog belangrijker; je bezoeker wil snel resultaat en zit niet te wachten op een website die niet snel laadt.
Drie tips om je foto te optimaliseren voor je website:
- 1. Photoshop
Maak gebruik van een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop. Hier geef je de afmeting aan en sla je hem op voor web. Hierdoor reduceert het bestandsformaat en is je foto nooit groter dan nodig. Sla je foto altijd op als .jpg bestand voor het beste resultaat, tenzij deze een transparante achtergrond heeft.
- 2. foto plug-in
Heb je geen Photoshop of ander bewerkingsprogramma? Er zijn diverse plug-ins voor WordPress beschikbaar waarbij je foto tijdens het uploaden direct wordt geoptimaliseerd. Een populaire, gratis plug-in hiervoor is Smush. Behalve het optimaliseren van foto’s heeft deze plug-in nog meer functies waardoor je website zijn snelheid behoudt, ondanks het gebruik van afbeeldingen.
- 3. WordPress media
Is het de afmeting van je foto alsnog te groot? Snij hem in WordPress dan eenvoudig bij tot een kleiner formaat.
Geef een foto op je website altijd een maximale breedte. Dit voorkomt dat je afbeeldingen op een groot scherm of beamer worden uitvergroot en daardoor onduidelijk worden.
Foto’s als aanvulling op je bericht
Foto’s vergroten de tekstbeleving, mits goed gebruikt.
Een voorbeeld: Vertel je iets over het belang van hardlopen in de buitenlucht, gebruik dan een foto van iemand die hardloopt in de buitenlucht. Zorg hierbij dat er iemand op de foto staat waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren. Is dit de beginnende sporter die graag wat kilo’s kwijtraakt, dan is een foto van een afgetrainde marathonloper niet het meest geschikt.
Is het doel van jouw tekst om bezoekers aan te zetten tot het aanmelden van een nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book, dan kan een geschikte foto bij de tekst net dat extra zetje geven.
Bij gebruik van een portretfoto is het dan slim om te zorgen dat de kijkrichting van de persoon op de foto in de richting van de aanmeld- of download-knop is. Dit lijkt misschien te voor de hand liggend, maar onbewust zijn we geneigd te kijken in de richting waar een ander ook naar kijkt.
Alt-teksten voor je foto’s
Je hebt er vast al eens van gehoord; alt-teksten. Maar wanneer gebruik je ze precies en op welke manier? Een alt-tekst zorg ervoor dat zoekmachines jouw website beter kunnen indexeren. Google scant jouw website van top tot teen. Hoe relevanter de teksten, zo ook de alt-teksten, hoe beter de indexering en dus de score.
Ook hierbij is het van belang dat de alt-tekst iets zegt over de foto die iets toevoegt aan je verhaal. Gebruik je een foto van een Granny smith? Dan wordt de alt-tekst: Granny smit. Is deze in partjes gesneden? Dan wordt de alt-tekst: Granny smith in partjes.
Het verwerken van zoekwoorden in de alt-tekst is ook hier overbodig!
Alt-tekst: Granny smith
Gebruik je een foto als sfeerbeeld ter versterking van het design van je website? Dan is het toevoegen van een alt-tekst niet nodig.
Een alt-tekst is behalve goed voor zoekmachineoptimalisatie ook goed voor je bezoeker. Wordt jouw foto om technische redenen niet geladen, dan verschijnt er in ieder geval een alt-tekst in beeld. Zo weet je bezoeker op zijn minst wat er had moeten staan. Hetzelfde geldt voor eventueel slechtziende bezoekers; als er een alt-tekst aanwezig is, wordt deze samen met de overige tekst voorgelezen door bijvoorbeeld een ingebouwde schermlezer. Hiermee vergroot je een prettige ervaring van je bezoeker.
Een foto gebruiken voor je website?
Bij alles wat je aanpast aan je website geldt: Je bezoeker staat centraal. Houd het simpel en overzichtelijk en wees vooral klantvriendelijk.
Met deze belangrijke tips over het gebruik van foto’s voorkom je ergernis bij je bezoekers en verhoog je je positie in Google.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het plaatsen van je afbeeldingen of vind je het prettig als dit uit handen wordt genomen? Let me know!