Leestijd: 2 minuten
Hoe gezond is jouw website?
Hoe staat het ervoor met jouw website? Zit er genoeg beweging is? Werkt alles soepel? Ziet hij er fris en fruitig uit? Een goede website heeft het allemaal en nog veel meer!
In dit blog:
Het belang van een goede website
Regelmatig zie ik websites voorbijkomen die aan alle kanten rammelen. Zo op het eerste gezicht oogt het best aardig, maar daar houdt het dan ook bij op. Alles staat erop wat er te vertellen is. Maar met alleen vertellen kom je niet verder. Het belang van een goede website wordt nog vaak onderschat. En dat terwijl je er zoveel meer uit kunt halen dan een online visitekaartje. Je website is een onderdeel van je onderneming. En niet zo’n kleintje ook. Natuurlijk kost het wat om te investeren in je website. Maar het gaat je veel opleveren.
Waar moet een goede website aan voldoen?
Heb je even? Een goede website is niet iets dat je een keer maakt om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Je moet er tijd in stoppen, hij moet met je meebewegen, meegroeien.
- Een geweldige vormgeving is leuk maar als de klant er niks van begrijpt, is dat toch jammer.
- Een website die een duidelijk verhaal heeft maar niet het juiste publiek aantrekt, werkt eerder tegen je dan voor je.
- Een website die in beweging is maar erg traag laadt, is een gemiste kans.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is niet één onderdeel dat maakt dat jouw website voor jou werkt. Het zijn tientallen onderdelen bij elkaar. Dit betekent niet dat je tientallen specialisten nodig hebt om jouw website op te tillen naar niveau uitmuntend. Veel dingen kunt je zelf aanpakken, zoals jouw verhaal vertellen. Helder zijn in wat je doet.
Checklist goede website
Om je een idee te geven waar een goede website aan voldoet, heb ik een aantal punten op een rijtje gezet:
Beveiliging:
- Zorg voor een sterk wachtwoord;
- maak gebruik van een spamfilter;
- zorg voor een versleutelde verbinding;
- maak gebruik van een child-theme;
- houd je website up to date;
- maak regelmatig een back-up.
Gebruikersgemak:
- Laat breadcrumbs achter zodat je bezoeker weet waar hij zich bevindt;
- maak gebruik van een zoekfunctie bij grote websites of webshops;
- zorg dat je 404-pagina op orde is;
- stel een sitemap in zodat Google beter kan crawlen;
- denk aan het favicon;
- zorg voor een privacyverklaring bij je contactformulier;
- zorg voor een cookiemelding wanneer je gevoelige gegevens verzamelt;
- check regelmatig of alle linkjes nog werken.
Vindbaarheid:
- Optimaliseer je afbeeldingen zodat ze niet te groot zijn;
- plaats alt-teksten bij de foto’s;
- vul de metatags en -omschrijvingen in;
- zorg voor snelle laadtijd;
- plaats regelmatig nieuwe content.
Overtuiging:
- Wees helder in je aanbod;
- zorg voor een volgende stap op elke pagina;
- voorkom lange lappen tekst;
- schrijf voor je ideale klant;
- blijf in het verhaal dicht bij jezelf.
Het is een behoorlijke lijst. Gebruik hem vooral als checklist en vink de punten af die op jouw website in orde zijn. Pak de punten aan waarvan je weet dat je ze kunt verbeteren. Besteed uit waar je zelf niet goed in bent of niet aan toe komt. Geef het vooral ook tijd. Je hoeft niet in een keer alles om te gooien. Plan wel elke week een momentje om aan je website te werken.
De belangrijkste punten mét plan van aanpak heb ik uitgewerkt in mijn gratis e-book. Hierin vertel ik hoe je, door deze punten onder handen te nemen, jouw website op de kaart zet!
Weet je nu al dat dat er niet van gaat komen? Besteed het uit. Het is een investering maar deze levert je veel tijd (én geld) op die je kunt besteden aan je klanten en opdrachten.
Website check
Ben je benieuwd hoe het gesteld is met jouw website? Ik breng voor je in kaart wat de status is van jouw website en waar deze verbeterd kan worden zodat hij beter vindbaar wordt, vaker bezocht wordt en meer klanten genereert. Je ontvangt van mij een duidelijk overzicht en samen bespreken we het plan van aanpak. Meld je hier aan voor de check en ga voor die snelle, duidelijke website die voor jóu gaat werken!