Leestijd: 3 minuten
Google optimalisatie
Op zoek naar de ideale combinatie tussen schrijven met je hoofd en vertellen vanuit je hart!
Zoekmachine optimalisatie versus overtuigingskracht
Volledig opgaan in het beter vindbaar maken van je website is niet moeilijk. Zodra je je focust op SEO, verlies je jezelf in termen als zoekvolumes, laaghangend fruit en longtail keywords. De kans dat je de kern van jouw verhaal uit het oog verliest, is groot. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Weten waar je blij van wordt, voelen waar jouw drive vandaan komt; dit beeld vertroebelt zodra zoekmachine optimalisatie zich ermee bemoeit. De kunst is om dicht bij jezelf te blijven, en toch goed vindbaar te zijn.
Jouw website, jouw verhaal
Het gaat uiteraard om de kern van jouw verhaal. Je bent begonnen als ondernemer met een doel. Je hebt iets te bieden waar je een ander mee kunt helpen. Soms komt dat gevoel vanuit je tenen. Dit wil je naar buiten brengen. Gelukkig kan dat op veel manieren. Een daarvan is via je website.
Die drive die je hebt als ondernemer moet de bezoeker van je website bijna kunnen voelen. Als dat het geval is, weet je dat jouw boodschap klopt.
Vindbaarheid
Geweldig; je verhaal raakt jouw bezoeker! Maar om hoeveel bezoekers gaat het? Hoeveel mensen bereiken jouw website? Dan heb ik het over organisch zoeken in Google. Andere kanalen om een stroom naar jouw website te genereren, laat ik buiten beschouwing (social-media, rechtstreeks, mond-tot-mond, email-marketing). Met andere woorden: Hoe goed is jouw website vindbaar op zoekwoorden? De zoekwoorden die jouw ideale klant gebruikt?
Overtuiging
Laten we het omdraaien: jouw website is vindbaar! Typ een paar willekeurige zoekwoorden in voor jouw dienst en je website popt vrij snel op. Met zoekmachine optimalisatie zit het dus wel goed. Bezoekers bereiken je website met het grootste gemak.
Toch blijft het aantal aanvragen, downloads of klanten minimaal. In dat geval is de vraag of de boodschap op je website iets losmaakt bij je bezoekers. Misschien trek je de verkeerde doelgroep aan. Of is jouw website niet gebruikersvriendelijk of overzichtelijk genoeg. Dat zit ‘m dan vaak ik kleine dingen zoals de navigatiestructuur, het ontbreken van een volgende stap of te veel knoppen die om aandacht vragen.
Zoekmachine optimalisatie Google
Laten we het beste van twee werelden combineren: Een website die goed vindbaar is én een krachtige boodschap overbrengt. Op deze manier blijf je dicht bij jezelf en word je makkelijker gevonden in Google.
Nu is SEO een breed begrip. Er zijn heel wat punten waar een makkelijk vindbare website aan moet voldoen.
Een SEO-geoptimaliseerde website heeft:
- Goede paginatitels
- De juiste zoekwoorden
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Een duidelijke structuur
- Een concreet aanbod
- De juiste pagina-opbouw
- Voldoende snelheid
- Relevante (werkende!) interne en externe links
Technische SEO
Los van het feit dat de teksten en afbeeldingen SEO-geoptimaliseerd zijn, bestaat er ook nog zoiets als technische SEO. Wil je echt alles op orde hebben, duiken we nog wat dieper in op vindbaarheid.
Op technisch gebied is er namelijk ook nog veel winst te behalen. Dit is voor nu te veel om op in te zoomen maar denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Snelle server
- Breadcrumbs
- Goede permalink-opbouw
- Sitemap
- Canonicals (om dubbele inhoud te voorkomen)
- Structured data
Een hoop termen waar je misschien nog niet eerder van gehoord hebt. In veel gevallen is dit ook niet (direct) nodig. Het aanpakken van technische SEO wordt pas interessant bij grotere websites of webshops, waarbij je te maken hebt met artikelen, recepten, producten of campagnes via bijvoorbeeld Google Analytics.
Website optimaliseren
Het hebben van een helder verhaal – zowel voor als achter de schermen – is waar het om gaat. Het is echt niet nodig om alles compleet om te gooien of opnieuw op te bouwen. Doe dit gewoon stap voor stap. Vaak is er al veel winst te behalen in de laadtijd van jouw website in combinatie met de juiste tekstopbouw en het optimaliseren van je afbeeldingen. Ik help je daar graag mee, of het nu gaat om afbeeldingoptimalisatie, tekstopbouw of snelheid.