Leestijd: 2 minuten
Van fotograaf naar webdesigner
In dit blog:
Analoge fotografie: meten is weten!
Donkere kamer, fotorolletjes, fixeren, over- en onderbelichten. Vooral de technische kant van fotografie sprak me aan tijdens mijn studie aan de fotovakschool. Sluitertijden, diafragma’s, scherptediepte; geen enkel probleem. Gelukkig maar, want destijds was fotografie nog analoog.
In de studio maakte je foto’s met de zogenaamde, analoge Hasselblad. De keuze bestond uit 6 of 12 beelden. Er lustig op raakschieten was er dus niet bij. Het licht werd gemeten met een belichtingsmeter, de grijswaarde werd bepaald om over- of onderbelichting te voorkomen. Foto’s selecteerde je via negatieven met behulp van een vergrootglas.
Thuis bouwde ik een doka zodat ik mijn eigen foto’s kon ontwikkelen. Poeh, klink als heel lang geleden. Wel ben ik blij dat ik deze fotografietijd heb meegemaakt.
Digitale fotografie: welkom Photoshop
Ik stapte een nieuwe wereld in met de komst van digitale fotografie. De mogelijkheden werden eindeloos. Een storend object wegwerken, Andy Warhol imiteren; het kon allemaal met Photoshop.
Mijn interesse verschoof van fotografie naar DTP (Desktop Publishing). Ik ging aan de slag als dtp-er en later als grafisch vormgever. Het samenvoegen van tekst en beeld, het combineren van kleuren en vormen, foto’s en illustraties verweven. Ook hierin kon ik zowel mijn creativiteit als mijn technische behendigheid kwijt.
Webdesigner
Behalve het combineren van vorm, tekst en beeld op papier kon dit ook prima op scherm. Langzaam groeide mijn nieuwsgierigheid naar webdesign. Ook hier stapte ik op tijd in: mijn 1e website bouwde ik volledig met handgeschreven html en css. Weer kwam daar het technische aspect naar voren. Dit in combinatie met de vrijheid van het creëren maakte dat ik aan de slag ging als webdesigner. In het begin was het zoeken naar een fijne werkwijze maar als snel ontdekte ik WordPress.
Omdat ik enige uitdaging niet uit de weg ga, bouwde ik ook mijn 1e WordPress website handmatig. Uiteraard bleek dit niet de meest efficiënte manier van werken. Met milde tegenzin koos ik voor een vast WordPress Thema met professionele page-builder om het mezelf niet al te ingewikkeld te maken. Fijn voor mij maar vooral ook voor mijn klanten. Een aanpassing is zo gedaan.
Online invloed: gedragswetenschap op het web
Een website hoort zowel technisch als grafisch goed in elkaar te steken. Dat een website daarnaast klanten oplevert is minstens zo belangrijk.
Om mezelf een nieuwe uitdaging te geven en mijn klanten een totaalpakket te bieden, verdiep ik me nu in het gedrag van online bezoekers. Wat maakt dat een website klanten genereert? Is dat het verhaal, de werking, de vormgeving, de snelheid? Vaak blijkt dit een combinatie van alle facetten. Samen met een klant kijk ik allereerst naar de functie van de website. Is deze puur informatief? Moet deze goed gevonden worden in Google? Wat kan een bezoeker doen op een website? We kijken naar het verhaal, de authenticiteit, de uitstraling en de vindbaarheid.
Daarnaast zorg ik ervoor dat de website technisch stevig en gestructureerd is. Dit komt de snelheid en vindbaarheid ten goede en daarmee ook de conversie.
De dynamiek maakt mijn werk uitdagend. En omdat de digitale wereld razendsnel ontwikkelt, zorg ik dat ik in hetzelfde tempo meebeweeg!