Hoe maak ik een uniek bedrijfslogo?
‘Waar haal jij je inspiratie vandaan?’ wordt me weleens gevraagd. Waar niet, zou je beter kunnen vragen. Wanneer het startschot wordt gegeven voor een nieuw bedrijfslogo, begint mijn hoofd te ratelen. Tijdens het hardlopen, onder de douche, voor de TV; onbewust ben ik al aan het ontwerpen. Ideeën poppen als vanzelf op en verdwijnen soms net zo snel als ze kwamen.
Een logo op gevoel
Behalve goed luisteren, laat ik mijn gevoel spreken. Een plan van aanpak ligt er niet, ik begin gewoon. Misschien niet heel zakelijk en gestructureerd, maar het werkt wel. Wat begint met chaos eindigt altijd in een professioneel eindresultaat. En daar gaat het natuurlijk om.
Ontwerp op goed geluk?
De weg naar een nieuw logo is niet kaarsrecht, het start- en eindpunt zijn dat wel. Met voldoende aanknopingspunten ga ik los.
De volgende input is hiervoor nodig:
- Wat mag jouw logo uitstralen?
- Wordt het zakelijk, speels, modern of juist strak?
- Welke doelgroep spreekt het aan?
- Welke kleuren wil je wel of juist niet gebruiken?
- Voor welke doeleinden wordt het logo gebruikt?
Waar voldoet een professioneel logo aan?
Een goed logo hoeft wat mij betreft niet in één oogopslag duidelijk te maken wat voor bedrijf je precies hebt. Wat het wél duidelijk moet maken, is de boodschap erachter. Wie ben je, waar sta je voor? Welk gevoel roept het op? Heb jij aandacht besteed aan je logo, dan neem je je zaak serieus. Neem je je zaak serieus, dan heb je een duidelijk doel voor ogen.
Een goed bedrijfslogo:
- Is met zorg ontworpen;
- geeft een goede eerste indruk;
- trekt de aandacht;
- laat zien waar je voor staat;
- onderscheidt zich van zijn concurrenten.
Overweeg je een nieuwe huisstijl?
Zorg dat jouw logo overeenkomt met je persoonlijke aanpak als ondernemer.
- Laat zien dat er aandacht aan besteed is.
- Straal professionaliteit uit.
- Wees uniek.
Nieuw bedrijfslogo laten maken?